ممارسات جنسية

فيتيش “JOI” .. داعب قضيبك من أجلي

في البداية كلمة “JOI” هي اختصار لـ”Jerk Off Instructions” ومعناها “تعليمات مداعبة القضيب” بشكل أكثر خصوصية بما انه فيتيش ذكوري.. وهو عبارة عن قيادة انثوية أو ذكرية (طبقًا لطبيعة العلاقة) لحالة الاثارة الجنسية لدى الذكر حتى الوصول للأورجازم عن طريق 3 عناصر.

– الإستفزاز
– الاستعراض
– التوجيه

وبتعتمد في آليتها على التحفيز اللفظي (الديرتي توك) والتحفيز البصري (الاستعراض الجسدي) وإشراكه في إطار سيناريو “نشاط جنسي” يتم استخدام قضيبه فيه كمركز للعملية الجنسية.

ببساطة جدًا؛ تقوم الانثى بدفع شريكها لمداعبة قضيبه بشكل واعي ابتداءًا لحين خلق سيناريو يفقد فيه سيطرته الواعية على مداعبته الذاتية متخيلًا نفسه في إطار ممارسة جنسية يدوية معها “Hand-Job” حتى يشعر بوجودها فعلًا في شكل محاكاة أقرب لـ(السكستنج) لكن بأسلوب يتسم بـ”الهيمنة الانثوية” واستسلام الذكر للأستمتاع بالنشاط الجنسي حتى يصل إلى القذف.

فيه انواع مختلفة من ممارسات (JOI) طبقًا لطبيعة العلاقة، يعني العلاقة بين شخص مهيمن وشريكته الخاضعة (كينكي) مختلفة عن العلاقة بين شريكين في اطار علاقة “فانيلا سكس” وكذلك العلاقة بين شخص سليف والميستريس بتاعته في علاقات (BDSM) مختلفة تمامًا عن العلاقتين اللي فاتوا وبيزيد فيها عنصر آخر وهو “المكافأة”.

الفيتش كان سبب شهرته الأكبر هو علاقات الـOnline Sex أو “السكستنج الصوتي والمرئي” ومواقع “الويب كام” اللي كانت بين انثى مهيمنة أو “Goddesses” مع السليف بتاعها. لكن ده كله اتغير ودخل اطار جديد في سيناريو انثى ناضجة (Mature) ومراهقين أو شباب اصغر سنًا كسيناريو توجيهي بيخاطب “لذة فرق السن” بينهم واللي بيثير كلا الطرفين.. وبعدها اصبح موجود بين الشركاء حتى من نفس السن او الذكور المسيطرين وشريكتهم الخاضعة ..إلخ.

فيه ناس كتير بتعتبره بديل مميز عن “السكستنج” بما انه أكثر اثارة من حيث الشعور برغبة الشريك فيك وده مش دقيق جدًا لأن السكستنج شخصي بردو بيدور حواليك لكن بالنسبة لبعض الناس فده حقيقي لأنه مش مجرد تخيل انك بتعمل نشاط جنسي معين مع شريكك بل كمان بيخاطب “الانا الداخلي” بأن شريكك عايزك انت بالتحديد بأعتبارك مركز للممارسة.. قضيبك بالتحديد.

مؤخرًا مع انتشار “النودز” وفيديوهات الـShow off اللي بيتم ارسالها بين الاشخاص اللي بينهم علاقة مع بعض بدأت في استخدام النوع ده من الفيتيشات كسيناريو تحفيزي لطيف جدًا لدفع الشريك في مداعبة نفسه بشكل أقرب لنمط الـVR (الواقع الافتراضي) بحيث ان شريكتك بتمثل استحواذها على قضيبك والتعري الاستعراضي ومداعبة قضيبك بدلًا من مجرد عرض الجسد من خلال صورة او فيديو.. وهو بالفعل أفضل لأنه تحفيز لفظي تفاعلي بجانب التحفيز البصري.

فيتيش (JOI) واحد من أكتر انواع الفيتيشات شهرة كمحتوى جنسي وبيزيد انتاجية المحتوى الخاص بيه كل يوم من خلال الشركات بأستخدام عمالقة البورن “ممثلات البورن اصحاب الجماهيرية الكبيرة” أو من الهواة اللي بيحصلوا على تعليقات جنسية وتفاعل أكبر لأنه بيحسس المتابعين انهم محور العلاقة بالفعل وان ليهم دور أكبر من مجرد مشاهدة شخص آخر يمارس الجنس.

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

إغلاق
إغلاق